Belgische automarkt zoekt nieuw evenwicht
Analyse van de Belgische automarkt in het derde kwartaal van 2025
Verenigd onder de koepel van MOBIA delen de federaties TRAXIO en FEBIAC hun analyse van de Belgische automarkt aan het einde van het derde kwartaal van 2025. Tijdens de eerste negen maanden van het jaar werden in ons land 879.833 auto’s ingeschreven, waarvan 323.868 nieuwe (een daling van -9,2%) en 555.965 tweedehandswagens (een stijging van +0,9%).
Markt voor nieuwe auto’s
Sinds begin 2025 wordt de markt voor nieuwe wagens gekenmerkt door een herstel van het evenwicht tussen inschrijvingen door particuliere klanten en door professionele klanten. In september werden de eerste signalen zichtbaar van een heropleving in de professionele vloot. Hun marktaandeel, dat na zes maanden nog 54,6% bedroeg, stijgt na negen maanden opnieuw tot 56,7%.
Met een marktaandeel van 41,9% blijft de benzinemotor de favoriete aandrijving bij nieuwe wagens. De 100% elektrische aandrijving (BEV) blijft echter terrein winnen: van 28,5% marktaandeel in 2024 naar 32,8% na het eerste semester en 33,4% na negen maanden. De zelfopladende hybride (HEV) vervolledigt het podium met 11,5% marktaandeel.
Bij particuliere kopers blijft benzine dominant (63,6% marktaandeel), terwijl meer dan zeven op tien nieuwe bedrijfswagens vandaag geëlektrificeerd zijn. De volledig elektrische aandrijving (BEV) neemt bij de professionele klanten de helft van de inschrijvingen voor haar rekening (52,5%), gevolgd door de plug-inhybride (PHEV) met 12,6%.
Tijdens de eerste negen maanden van 2025 namen professionele klanten 89,1% van alle nieuw ingeschreven elektrische voertuigen voor hun rekening. Particulieren kozen dan weer hoofdzakelijk voor de zelfopladende hybride, goed voor 69,5% van de nieuw verkochte HEV’s.
Markt voor tweedehandswagens
De tweedehandsmarkt blijft in hoofdzaak een particuliere activiteit: 90,5% van de inschrijvingen tijdens de eerste jaarhelft gebeurde op naam van privépersonen, terwijl bedrijven slechts 8,9% vertegenwoordigden. Benzine blijft ook hier de populairste brandstof (55,8%), diesel verliest verder terrein (26,7%) en hybride aandrijvingen winnen aan belang (12,9%).
De markt voor tweedehands elektrische voertuigen groeit snel in relatieve cijfers (+42,6% in negen maanden), maar blijft in absolute aantallen beperkt: van 16.030 eenheden in 2024 naar 22.861 in 2025, goed voor 4,1% marktaandeel (tegenover 2,9% in 2024).
De sterkste groei wordt genoteerd in Wallonië (+74%), gevolgd door Brussel (+47,3%) en Vlaanderen (+34,4%). Opvallend: ondanks het wegvallen van de Vlaamse aankoopsubsidie sinds 1 januari blijft 69,3% van alle tweedehands-BEV’s in Vlaanderen ingeschreven.
Toch blijft het aanbod aan elektrische tweedehandswagens groter dan de vraag, waardoor veel exemplaren hun weg vinden naar andere EU-landen.
Populaire modellen
Met de X1 behoudt BMW zijn positie als marktleider bij de merken en modellen, alle aandrijvingen samen. In de rangschikking per motortype blijft Dacia met de Sandero de best verkochte benzinewagen.
In de top 25 van meest ingeschreven nieuwe wagens in 2025 staan ondertussen 16 elektrische modellen.
Bij de tweedehands elektrische voertuigen voeren de Porsche Taycan, Tesla Model 3 en BMW i4 de lijst aan van populairste modellen.